jufshannonenmeesjp.reismee.nl

Het kinderdagverblijf

Hallo hardwerkende kids van groep 6A en 7C,

Tot nu toe gaat alles prima, het weer zit alleen echt niet mee. Alleen maar regen, regen, regen. Hopelijk is het bij jullie beter weer! Vandaag zijn we naar de tweede school gegaan, maar dit was niet echt een basisschool. Het was eerder een soort kinderdagverblijf, dat de kinderen wel met behulp van het geven van onderwijs klaar maakt voor de basisschool. Het was niet gemakkelijk te vinden en we zouden compleet verdwaald zijn als we geen aardige oude vrouw waren tegengekomen, die ons de weg wees. Wat bleek nou? Deze mevrouw had een Nederlandse man, dus ze kon ons niet alleen verstaan, maar ook een beetje in het Nederlands met ons praten.

We werden verdeeld in vijf groepen en ieder van ons ging met een groepje kinderen aan de slag, al naar gelang de leeftijd. Voordat we aan de slag mochten gaan met de tweejarige kinderen moesten we ook hier onze schoenen uitdoen. Dit zijn we in ons vorige reisverslag vergeten te vermelden, maar het is hier heel normaal dat de kinderen de hele dag op hun sokken door het lokaal lopen. Dit doen ze om onderlinge ruzie te voorkomen over wie coole schoenen heeft en wie niet. We hebben een beetje met de kinderen gespeeld en daarna lekker met ze geluncht. De begeleiders hadden tomatensoep met gehaktballen en stokbrood, belegd met kaas, komkommer en tomaat, voor iedereen klaargemaakt. Helaas waren de stoeltjes aan de kleine kant, waardoor meester Jean-Paul zijn benen ongeveer in de nek moest leggen om fatsoenlijk te kunnen zitten. Juffrouw Shannon had meteen 'sjans' met een jongetje tijdens het eten. Deze wilde namelijk héél graag het stuk brood van haar afpakken om de boter ervan af te likken. Lekker hè?
Na het eten hebben we geholpen met de kinderen in bed leggen. Op dit kinderdagverblijf is het gebruikelijk dat de kinderen in slaap worden 'gewreven'. Zo gezegd, zo gedaan; juffrouw Shannon en meester Jean-Paul zijn naast de kinderen op hun matras gaan zitten en hebben ze over hun rug gewreven tot ze in slaap vielen. Helaas hadden we ietwat actieve kinderen, die op elk geluid reageerden. Met als gevolg dat we na tien minuten wrijven nog steeds geen slapend kind hadden. Nog voordat we kans hadden om 'onze kinderen' opnieuw in slaap te wrijven, werden we gehaald voor een korte bespreking over het kinderdagverblijf zelf. We hebben bijvoorbeeld te horen gekregen wat voor soort kinderen er op deze school verblijven, hoe de lessen eruit zien, hoe de ouders de school helpen en wat de regering wel en niet doet om de school te helpen.
De kinderen hier zijn hartstikke aardig, want halverwegede bijeenkomst kregen we door de vijfjarige kinderen een kop koffie of thee met een koekje naar keuze aangeboden. Geheel met karretje, koksmuts, gereserveerde kopjes en al kwamen de kinderen met hun begeleidster binnen. Om het plaatje compleet te maken, waren er twee optredens verzorgd. De meisjes voerden een zelfbedachte dans uit op het liedje 'Let it go' van de film Frozen en de jongens hebben een zelfgemaakte dans op coole hiphop-muziek aan ons voorgedragen. Echt iets om met plezier naar te kijken!
Na de bijeenkomst hebben we even tijd kunnen doorbrengen met de vijfjarige kinderen, die maar wat graag spelletjes en acrobatische toestanden wilden uitvoeren. Uiteindelijk hebben we afscheid moeten nemen en na veel zwaaien, zijn we richting het centraal station gelopen. Aangekomen in het centrum van Stockholm kregen we ongeveer 2 uur om vrij te besteden. Aangezien het nog steeds regende, zijn we een groot warenhuis in gegaan, waar we onze 2 uur hebben besteed aan het rondlopen en -neuzen door verschillende winkels. De dag hebben we afgesloten met een (eet)bezoek aan de Mexicaan!
We hopen dat de leerlingen van groep 7C hun verkeersexamen allemaal gehaald hebben en we wachten vol spanning af op hun berichtje!

6A

Hallo daar,
Jullie verhalen klinken enig! Wat maken jullie veel mee. Leuk om dat vanuit hier zo te volgen. Jammer dat het weer niet zo goed is. Hier is er gelukkig wel wat zon, maar een stuk kouder. De verwarming is zelfs aangeslagen. We werken hard door elke dag. Het zal vreemd zijn juf Shannon dat u er morgen niet bent! Geniet nog even lekker daar van al jullie ervaringen. Straks kan dat dan live worden gedeeld met de groepen. We denken dat het etentje wel lekker zal zijn geweest. is er niks gekocht in dat warenhuis? Zal toch niet waar zijn he? Hoe is het met de taal? Al wat Zweedse woorden geleerd? We hopen wel dat jullie een gesprek kunnen voeren in die prachtige taal! hahahahahah. geniet en tot snel
Alle kids en Ellen vanuit Voerendaal.