jufshannonenmeesjp.reismee.nl

Een actieve dag in Zweden

Hallo voetbalkampioenen en rekenwonders,

Allereerst een compliment voor de leerlingen van groep 6A en juffrouw Ellen voor het oplossen van de geldsom. Hartstikke knap hoor! Daarnaast een dikke pluim voor de voetbalkampioenen van groep 7C en veel beterschap voor Alain!
Vandaag zijn we op bezoek geweest bij de eerste basisschool in de wijk Hökarängen. Als je al moeite had met dit woord te lezen, probeer dan maar eens het volgende woord, namelijk Hökarärngsskolan. Dit is de naam van de basisschool waar we de hele dag zijn geweest. Bij aankomst wisten we niet precies waar we verwacht werden, met als gevolg dat onze begeleiders ons zowaar de verkeerde kant opleidden. Het resultaat? Een verdwaalde groep juffen en meesters in een vreemde school. Gelukkig was een meester zo aardig om ons de weg te wijzen en weer terug waar we begonnen waren, werden we ontvangen door twee directeuren. Ja, jullie lezen het goed. Deze basisschool heeft niet een, eigenlijk ook niet twee, maar vijf directeuren om precies te zijn! Ieder met zijn eigen taak en verplichtingen.
We trokken natuurlijk veel bekijks, want er komen niet elke dag 'vreemde' mensen helemaal vanuit Nederland om de school en hun leerlingen te bezoeken. Tijdens de rondleiding door de school vertelden de directeuren dat de leerlingen ('pupils', zoals ze in het Engels heten) hier pas naar school komen wanneer ze zes jaar oud zijn. Vervolgens blijven de kinderen tot hun vijftiende daar om verder te leren. Gek hè, dat dit anders is in Nederland? Hoe zit dat bij ons in Nederland eigenlijk? Kunnen wij ook tot we vijftien jaar zijn op de basisschool zitten?
Na de rondleiding door de gigantische basisschool, deze is zelfs nog groter dan Cortemich, kregen we een stuk fruit om te eten en konden we even pauzeren. Vervolgens werden we verdeeld over verschillende groepen en geloof ons, dit was een beetje vreemd. We gingen naar groep 2A en 5B en nu zouden jullie denken dat dit kinderen van 5 en 8 jaar zijn, maar dat is helemaal niet zo hier op deze school! Hier is alles een beetje anders, wat betekent dat de leerlingen in groep 2A 8 jaar oud zijn en de leerlingen in groep 5B 11 jaar oud zijn. In groep 2A kregen we de kans om een muziekles met de leerlingen uit te voeren, genaamd de 'Rain Wave'. Misschien leuk om zelf eens uit te voeren in de klas.
Na deze uitbundige muziekles kregen we de kans om samen, ja echt, om samen met de leerlingen te lunchen. Ze hebben namelijk een gigantische kantine waar ze hun eigen eten kunnen opscheppen en gezamenlijk eten. Net als je wel eens in die Amerikaanse televisieseries en films ziet. We hebben een heerlijke maaltijd van rijst, vlees met saus en verschillende groente gegeten, samen met de leerlingen. Na deze lunch zijn we naar groep 5B gelopen om daar een geschiedenisles te zien. Het is zo dat de juffen en meesters op deze school weinig tot niet met de schoolboeken werken. Ze bedenken elke dag opnieuw hun eigen lessen, zonder dat ze daarbij gebruik maken van de schoolboeken. Weer iets wat heel anders is dan in Nederland.
Om de dag af te sluiten, zijn we naar de oude binnenstad van Stockholm, genaamd Gamla Stan, gegaan. Voor wie al eens in Maastricht of Parijs is geweest, het lijkt hier best wel op. Alle gebouwen zijn heel oud en tegelijkertijd toch heel mooi om te zien. We hebben hier een grote kop koffie gedronken, een kop koffie groter dan de vuist van meester Jean-Paul. We hebben ook even gewinkeld, aangezien er zoveel souvenirswinkeltjes waren met allerlei leuke prullaria. Voor het avondeten zijn we gestrand bij een Italiaans restaurant waar je de lekkerste pizza's en heerlijkste pasta kunt krijgen.
We verheugen ons op morgen, want we gaan naar een kleuterschool (Help..)! Tot slot willen we de leerlingen van groep 7C heel veel succes wensen met hun verkeersexamen. Kijk goed uit, houd je aan de regels en volg de pijlen, dan komt alles goed!! Toi toi toi.

Groep 6a

Hallo hoe gaat het daar,
Wij hopen dat het goed gaat.
Zit het weer een beetje mee. Zijn de kinderen daar aardig? Veel groetjes van groep 6a!!!