jufshannonenmeesjp.reismee.nl

Vasamuseet

Hej nieuwsgierigekids van BS Cortemich,

Ook vandaag hebben we weer veel ervaringen opgedaan in het inmiddels zonnige (woehoee) Zweden!De dag begon vanmorgen al goed, omdat de zon naar binnen scheen, heerlijk! Hier schijnt de zon al heel vroeg de kamer naar binnen, omdat deze in Zweden al om 04:00 uur ('s nachts) opkomt. Vreemd hé?! Hebben jullie enig idee hoe laat de zon in Nederland opkomt?
Genoeg over de zon, meester Jean-Paul en juffrouw Shannon zijn de dag vrolijk gestart met het mooie weer en zijn samen met de andere meesters en juffen op weg gegaan naar de laatste basisschool die wij deze week zullen bezoeken. Zoals elke dag maken we gebruik van de metro, wat inhoudt dat we enige tijd onderweg zijn.
Helaas verliep deze reis niet zoals gepland. We moesten namelijk uitstappen bij de wijk Vällingby en na een tijd zouden we aankomen bij de school. Onderweg hebben we verschillende mensen gevraagd om ons de weg te wijzen. Na zeker 15 minuten lopen, was het dan zover; meester Jean-Paul en juffrouw Shannon kwamen samen met de andere meesters en juffen aan bij de school. Door het zoeken waren we op zijn minst een kwartier te laat, maar dit mocht de pret niet drukken. We waren al lang blij dat we goed en wel waren aangekomen. Helaas maakte onze uitbundige stemming al heel snel plaats voor teleurstelling. Wat bleek namelijk? Dit was helemaal niet de goede school! Niet zo handig hè! Uiteindelijk zijn we samen terug naar het metrostation gewandeld en hebben we daar de weg gezocht naar de juiste school.Ruim een uur te laat kwamen we toch met veel enthousiasme aan bij de school waar we verwacht werdenWe werden vriendelijk ontvangen, mochten vragen stellen en kregen een rondleiding. Doordat we te laat waren, hebben we helaas niet meer met de leerlingen kunnen spreken.
Ook op deze school lopen alle leerlingen op hun sokken zodra ze in de klas zijn. In onze blog gisteren hebben we uitgelegd dat dit te maken heeft met het imago van de leerlingen. Vandaag zijn we te weten gekomen dat dit ook wordt gedaan om de leerlingen meer het 'thuisgevoel' te geven. Alle schoenen zijn te vinden in de rekjes op de gang, zie hiervoor de foto's.De school die we vandaag hebben bezocht, bestaat uit 800 leerlingenvan 6 t/m 16jaar. Ze mogen gebruik maken van het hele gebouw en deze leerlingen eten ook warm op school tussen de middag.Het programma was van korte duur en daarom zijn we na vertrek even gaan lunchen bij de Subway, ja hoor ook hier hebben ze een Subway! En lekker dat het was, mmmmm!
Nadat we even een kort rustmomentje hebben gehad na de lunch, werd er besloten om naar het Vasa museum te gaan.Dit museum is rondom het Vasaschip gebouwd, wat in 1628 is gezonken. De Zweden hebben dit schip 333 jaar later heel voorzichtig uit het water getild en aan wal gesleept. Nadat ze het schip hadden gerestaureerd, zijn ze begonnen met het bouwen van de museummuren. Nu staat er een prachtig gebouw, met in het midden het Vasa schip en op verschillende etages zijn allerlei kledingstukken, potten, pannen, bakjes, wapens en zelfs skeletten van mensen in vitrines te bezichtigen.
Om dit gezellige uitje met alle meesters en juffen af te sluiten, hebben we heerlijk op het terras gezeten aan de latte! Om het hele verhaal compleet te maken, zijn we opnieuw gaan eten bij de Italiaan waar we maandag ook hebben gegeten. Het heeft meester Jean-Paul en juffrouw Shannon zeer goed gesmaakt (we willen jullie niet jaloers maken hoor, maar bekijk de foto's maar even).Nu liggen meester Jean-Paul en juffrouw Shannon doodmoe op bed, maar we moesten natuurlijk nog even een blog met onze ervaringen typen voor onze kids van groep 6 en 7!
Hopelijk wordt het bij jullie nu ook een stuk zonniger! Wij genieten in ieder geval van het zonnetje in Zweden!

Liefs uit Stockholm!

P.S. Die Zweedse woorden volgen nog, deze leren we graag met jullie samen!

Marlene paluch

Dit was weer een super verhaal, ga zo door

Groetjes Jan en Marlene Paluch

Groep 7C

Dag lieve meester JP en juffrouw Shannen! Bij ons is het weer erg wisselend. Zon, regen en zelfs een beetje onweer. Dinsdag hebben we verkeersexamen gedaan en helaas is niet iedereen geslaagd. We hebben prachtige bloemen gemaakt voor Vaderdag/ Kasteelfeest. Vandaag is er een blokboektoets en gaan we oefenen voor de Entreetoets. Veerle heeft gisteren iets heel spannends meegemaakt: Met loeiende sirenes kwam er een ambulance en een brandweerwagen de straat in.... Wat bleek nu, een man die ziek geworden was, kon niet met de brancard naar beneden en moest door de brandweer door het raam naar beneden getakeld worden. Wij willen ook graag op de sokken maaaaar, zijn een beetje bang voor de geurtjes!? Heel veel plezier nog daar! Wij denken dat de zon bij ons om 6 uur opkomt. Met hoeveel meesters en juffen zijn jullie daar eigenlijk? Wij wensen jullie daar natuurlijk nog heel veel zon en veel plezier met de "smörebröd"kinderen.

Meester Jean-Paul

Heey iedereen!
Wat jammer om te horen dat niet alle kinderen geslaagd zijn. Hopelijk gebeurt dat alsnog bij de tweede kans, toch?! Ik ben heel erg benieuwd naar de bloemen voor Vaderdag/Kasteelfeest en de vorderingen voor de Entreetoets.
Dat is trouwens wel echt een spannend verhaal van Veerle! Is het wel goed afgelopen met de meneer? Ik zal eens navragen hoe ze hier met de geurtjes van de sokken omgaan, want het stonk helemaal niet in de klaslokalen. We zijn in totaal met 18 juffen en meesters hier en morgen is alweer de laatste dag. We gaan een boottocht langs de eilanden van Stockholm maken om de week af te sluiten. Hopelijk met lekker weer en een ijsje! Heel veel groetjes en succes met oefenen voor de Entreetoets! Tot donderdag.

Groetjes,
Meester Jean-Paul

kinderen van groep 6a

Hoi Juf Shannon en meester Jean Paul,

Wat leuk om te lezen dat jullie het leuk hebben. We vinden de foto's erg leuk! Hier is het weertje nu ook heerlijk. We gaan zeker genieten van het weekend.
We missen je(juf Shannon) heel erg! We verheugen ons op volgende week.

ps Neemt u een leuk souvenirtje mee?

de kids van groep 6a